Egils Blūms – seminārā ‘Audz līdzi savam bērnam!’ (video)

Jūrmalas Alternatīvās skolas direktors Egils Blūms izklāsta priekšlikumu saistībā ar Alternatīvo skolu finansēšanas kārtību.

Video uzņemts 2011.gada 12.februārī seminārā “Audz līdzi savam bērnam!”, ko rīkoja Ikšķiles Brīvās skolas dibinātāji.


* * *


  • Atzīstu, ka viens no labākajiem paņēmieniem mani nokaitināt vai vismaz saērcināt ir sākt runāt par alternatīvo izglītību.
    ———
    Kāds “cilvēks no malas” saskata pedagoga vai izglītības sistēmas/ziloņa kādas iestādes darbā skabargu/mušu. Un tad tik aiziet runas, retāk darbu plūdi, kas labākajā gadījumā beidzas ar kaut vai Valdorfpedagoģijas alternatīvās pedagoģijas SISTĒMAS izveidi …..
    Manuprāt, Egīls Blūms, ir viens no tiem retajiem cilvēkiem, kas, iespējams, kaut ko/daudz ko darot “savādāk kā citi” apzinās sevi par pedagoģiskā darba darītāju spieta biti. Tas, manuprāt, ir tas galvenais, ar ko Egils atšķiras gan no “tradicionālajiem”, gan “alternatīvajiem” pedagogiem, viņš ir “vienkārši pedagogs”. “Sarunā pēc” Egīls paskaidroja ar ko tad būtībā vispirms atšķiras JAS no “citām” parastajām skolām – klasē ir ne vairāk kā 17 skolēnu, un par to vecāki ik mēnesi piemaksā ap 50 LVL.

  • Lai par kaut ko sāktu nopietni runāt ir nepieciešama klasifikācija.
    Piedāvāju runāt par
    IZGLĪTĪBA 0.xx – bērna izglītība pirms tā ieņemšanas, iznēsājot un līdz 2-3 gadu vecumam vismaz vēlami; kā arī bērna mājmācība bērnu izglītojot mājās un PAŠIEM, liedzot bērnam pieeju komunikācijas līdzekļiem līdz apmēram 13-15 gadu vecumam; iespējams, atdodot vai fragmentāri izmantojot publiskās izglītības sistēmas iespējas, BET “līdz pensijai” paturot bērnu “savējo” ciešā intelektuāla un ideoloģiskā PILNĪGĀ KONTROLĒ. Šai sistēmā ir Skolotājs (šeit vecāks vai cits “savējais”), kas māca un bērns, kas mācās. Bērnam ir jāmācas un jāklausa vecākam, līdz tas nekļūst par vecāku. Izglītība ir ekstremāli lokāla.
    IZGLĪTĪBA 1.xx. Atkal ar vairāk vai mazāk striktu iedalījumu Skolotājos-Audzēkņos. Reizēm skolniekam tiek dots vārds, bet “par visam ziepēm” atbild Skolotājs, jo viņš pieder pie “valdošās šķiras” un viņam ir taisnība tāpēc, ka viņam ir taisnība. Šī izglītības sistēma ir vairāk lokāla kā globāla, šodien to realizē globalizācijas vārdā, kas faktiski ir tikai un vienīgi globālais lokālisms. Ar pasaules sādžas ap 7 miljardiem iedzīvotāju šīs sistēma pārmērīgi daudzo hierarhisko līmeņu dēļ nespēj normāli funkcionēt un faktiski ir pēc iespējas ātrāk aizvācama no vēstures skatuves.
    IZGLĪTĪBA 2.xx Elastīga dinamiska apmācības vide. KATRS kādā brīdi ir Skolotājs. Atvērta sistēma. Vide, kas apsolīta Jāņa parādīšanas grāmatā – visa Zeme ir Augstāka dievnams. Glokalitātes realizācijas vide. Cilvēkam ir iespējams visu mūžu nodzīvot vienā pagastā vai pat viena mājā, bet tai pat laika būt “globālam spēlētājam”. Vienlaikus ir nodrošināta iespēja pārcelties uz kādu “citu ciemu” globālajā supersistēmā; tiesa, iespējams nāksies nomainīt “bībeli” pret “korānu” vai kādiem citiem Rakstiem.
    Praktiskā realizācija: 99 zirgi, eTwinning 2.0 ar Facebook un citiem Tīmekļa 2.0 rīkiem, kas pastāv apmēram kopš 2000.-2005. gada.
    Izglītība 2.5x vidē skolēns mācās 0.xx vidē vecāks izmanto 2.xx vidi

Lai varētu pievienot komentāru, vajadzīgs iežurnalēties.